Vyhledávání podle rozměru

Energetické štítky jsou důležitým prvkem, který mohou spotřebitelé využít k nákupu správných pneumatik pro své vozidlo. Kupující z ních zjistí informace o výkonnosti pneumatik v oblasti valivého odporu, vnější jízdní hlučnosti a brzdění na mokré vozovce. Štítky tak slouží nejen ke klasifikaci výkonnostní úrovně pneumatik, ale také jako motivace pro výrobce, aby navrhovali efektivnější, bezpečnější a tišší modely.

Klasifikace výkonnosti pneumatik

Ke kategorizaci pneumatik a jejich výkonnosti slouží tři energetické štítky:

  • Třída energetické účinnosti od A do G (od nejúčinnějších po nejméně účinné) umožňuje zjistit valivý odpor pneumatiky, a tím i její energetickou náročnost. Čím menší totiž pneumatika vykazuje valivý odpor, tím méně vyžaduje vozidlo k pohybu energie. Je tak možné na této nákladové položce ušetřit.
  • Třída přilnavosti na mokru, která rovněž využívá stupnici od A do G, určuje brzdnou vzdálenost za mokra.
  • Třída vnější hlučnosti pneumatik na stupnici od A do B umožňuje zjistit hladinu hlučnosti vně vozidla, od nejnižší po nejvyšší. Pneumatiky s třídou hlučnosti C již nejsou povolené.
energetický štítek

Co o energetických štítcích říká zákon?

Povinnost nabízet na evropském trhu pneumatiky pro automobily a užitkové vozy opatřené energetickými štítky byla uložena v rámci nařízení (ES) č. 1222/2009. Bude revidováno a nahrazeno nařízením (EU) 2020/740 od 1. května 2021 za účelem zavedení nových požadavků. Ty se budou nově vztahovat i na nákladní vozidla a autobusy.

Toto nařízení předepisuje navíc ke standardnímu štítku také symbol informující o charakteristikách přilnavosti pneumatiky za extrémních podmínek sněhu a náledí, který může být na pneumatikách umístěn. Možnosti značení tak jsou čtyři. Pneumatiky vhodné pro extrémní sněhové podmínky jsou označeny alpským symbolem (sněhová vločka na horském štítu se třemi vrcholky), zatímco severské zimní pneumatiky mají symbol hory pokryté ledem.

Kromě toho nové energetické symboly také jasněji uvádějí, že efektivita spotřeby paliva se týká nejen vozidel se spalovacím motorem, ale také elektromobilů. Výkonnostní třída hlučnosti se bude stále uvádět v dolní části s hladinou hlučnosti v decibelech.

Nové regulace rovněž zakazují pneumatiky, jejichž valivý odpor a přílnavost na mokré vozovce mají třídu F a G, takže stupnice má nyní pět tříd (A až E namísto A až G).

A v neposlední řadě je výkonnost pneumatik uvádějící pět parametrů hodnocena prostřednictvím normalizovaných zkoušek a národní regulační orgány mohou provádět kontroly. Bude také možné získat další informace z databáze Evropské komise pomocí QR kódu.

Je třeba poznamenat, že nařízení (ES) č. 661/2009 o všeobecné bezpečnosti motorových vozidel stanovuje v oblasti ekologického designu pneumatik pouze minimální požadavky účinnosti.

Porovnání původních a nových energetických štítků:

porovnání původních a nových energetických štítků
LiveChat
Whatsapp Messenger