Počet vrstev a index zatížení

Co je to vrstva u pneumatiky?

Pro zlepšení odolnosti pneumatiky je struktura kostry rozhodující . Složená z vrstev syntetických tkanin (Kevlar, nylon, polyester), pokrývá celou kostru překládanými tkaninami do tvaru trojúhelníku. Ty jsou umístěny na strategických místech pneumatiky.

  • Přímý kontakt s patkou ke snížení tření proti ráfku.
  • Nad tím dvojitá vrstva syntetického kaučuku, která funguje jako duše v bezdušových pneumatikách.

Některé pneumatiky mají kordové vrstvy , které se překrývají v různých úhlech. Podle toho rozlišujeme strukturu diagonální (vrstvy se překrývají v úhlu 55°) a pneumatiky radiální (kordové vrstvy jsou zcela kolmé k ose otáčení pneumatiky).



Dnes Diagonální pneumatiky byly z velké části nahrazeny radiálními pneumatikami s výjimkou některých specifických aplikací.

Díky technologickému pokroku a vývoji syntetických vláken, materiály použité pro jednotlivé vrstvy se vyvinuly.

Index zatížení / počet vrstev uvedený na bočnici pneumatiky , dovoluje určit maximalní zatížení, které pneumatika může snést s tlakem doporučeným od výrobce.

Indexy zatížení osobních vozidel mají čísla, zatímco ty nákladní jsou řazeny v abecedním pořadí (písmena nejblíže Z představují nejvíce odolné pneumatiky, které se dokáží vypořádat s vyššími tlaky a odolávají většímu zatížení).

Před přijetím indexů zatížení, indexy kordových vrstev a / nebo skutečný počet vrstev byly použity jako míry odolnosti. Čím více bylo vrstev, tím více byla kostra pevná.

Dnes už index zatíženi / počet vrstev neodpovídá přesně počtu vrstev v podkladu, ale indikuje shodnou rezistenci diagonálních vrstev z minulosti.

Většina dnešních pneumatik osobních aut neobsahuje víc jak jednu či dvě vrstvy. Zatímco pneumatiky nákladní s indexem konstrukce vozidla (10, 12 nebo 14 vrstev), mají ve skutečnosti dvě nebo tři vrstvy kordové tkaniny nebo ocelového plechu.

Většina pneumatik je navržena tak, aby vydržela standardní zatížení ,bočnice pneumatik obvykle nemají označení v tomto směru nebo jen zmíňku SL (standardní zatížení).


Systém evropského indexu shod kordových vrstev a maximálního tlaku/ osobní
Zátěžový indexZkratkaMaximální tlak
standardní zatíženíSL2,45 bar
vyztuženéXL2,8 bar
Systéme Evropský index rovnocennosti záhyby a maximální tlak/Utility
Zátěžový indexIndex rozkládacíMaximální tlak
B42,45 bar
C63,35 bar
D84,35bar
E105,30 bar
F126,30 bar

LiveChat
Whatsapp Messenger