autopneumatiky
Motocyklové pneumatiky
Quad pneumatiky
plechové ráfky
Alu ráfky
set ráfky + pneumatiky
Sněhové řetězy
Vyvažování
Huštění
Nástroje a prostředky
Opravy
Baterie
Oleje
Příslušenství
TPMS
Montáž – utažení
Aditiva
Průvodce
Dodání a montáž
Profesionální
Můj účet
Kontakt
Co je to vrstva u pneumatiky?
Pro zlepšení odolnosti pneumatiky je struktura kostry rozhodující . Složená z vrstev syntetických tkanin (Kevlar, nylon, polyester), pokrývá celou kostru překládanými tkaninami do tvaru trojúhelníku. Ty jsou umístěny na strategických místech pneumatiky.
Některé pneumatiky mají kordové vrstvy , které se překrývají v různých úhlech. Podle toho rozlišujeme strukturu diagonální (vrstvy se překrývají v úhlu 55°) a pneumatiky radiální (kordové vrstvy jsou zcela kolmé k ose otáčení pneumatiky).
Dnes Diagonální pneumatiky byly z velké části nahrazeny radiálními pneumatikami s výjimkou některých specifických aplikací.
Díky technologickému pokroku a vývoji syntetických vláken, materiály použité pro jednotlivé vrstvy se vyvinuly.
Index zatížení / počet vrstev uvedený na bočnici pneumatiky , dovoluje určit maximalní zatížení, které pneumatika může snést s tlakem doporučeným od výrobce.
Indexy zatížení osobních vozidel mají čísla, zatímco ty nákladní jsou řazeny v abecedním pořadí (písmena nejblíže Z představují nejvíce odolné pneumatiky, které se dokáží vypořádat s vyššími tlaky a odolávají většímu zatížení).
Před přijetím indexů zatížení, indexy kordových vrstev a / nebo skutečný počet vrstev byly použity jako míry odolnosti. Čím více bylo vrstev, tím více byla kostra pevná.
Dnes už index zatíženi / počet vrstev neodpovídá přesně počtu vrstev v podkladu, ale indikuje shodnou rezistenci diagonálních vrstev z minulosti.
Většina dnešních pneumatik osobních aut neobsahuje víc jak jednu či dvě vrstvy. Zatímco pneumatiky nákladní s indexem konstrukce vozidla (10, 12 nebo 14 vrstev), mají ve skutečnosti dvě nebo tři vrstvy kordové tkaniny nebo ocelového plechu.
Většina pneumatik je navržena tak, aby vydržela standardní zatížení ,bočnice pneumatik obvykle nemají označení v tomto směru nebo jen zmíňku SL (standardní zatížení).
Systém evropského indexu shod kordových vrstev a maximálního tlaku/ osobní | ||
---|---|---|
Zátěžový index | Zkratka | Maximální tlak |
standardní zatížení | SL | 2,45 bar |
vyztužené | XL | 2,8 bar |
Systéme Evropský index rovnocennosti záhyby a maximální tlak/Utility | ||
---|---|---|
Zátěžový index | Index rozkládací | Maximální tlak |
B | 4 | 2,45 bar |
C | 6 | 3,35 bar |
D | 8 | 4,35bar |
E | 10 | 5,30 bar |
F | 12 | 6,30 bar |
Zemědělské pneumatiky