Vyhledávání podle rozměru

Jak nastavit tlak v pneumatikách v souvislosti s její rychlostí

Víte, že je vhodné upravit tlak v pneumatikách, pokud jezdíte velmi rychle ? Za normálních okolností by to nikoho nemělo zajímat, protože rychlostní limity v Evropě nás nutí jet přiměřenou rychlosti.

Nicméně bychom chtěli upřesnit některé záležitosti pro ty z vás, kteří jsou zvědavější.

Vzhledem k zatížení, které musí nést, bočnice pneumatik jsou podrobeny mírné deformaci a běhoun se stlačuje při kontaktu s vozovkou.

Fenomén sesedání pneumatiky při vysoké rychlosti

Inženýři používají termín sesedání k popisu výpočtu rozdílu při měření mezi poloměrem "neomezeným" (v horní části pneumatiky a pneumatikou centra, tj. část pneumatiky, kde nedochází k deformaci pod vlivem kontaktu se zemí) a poloměrem "nuceným" (mezi středem pneumatiky a silnicí, částí pneumatiky, která se stlačuje, když přijde do kontaktu se zemí).

Čím vyšší rychlost, tím více se pneumatiky deformují. Jinými slovy, čím více stoupá rychlost, tím se snižuje nosnost vozidla.

Tlak v pneumatikách musí být upraven na rychlost, kterou obyčejně jezdíváte, aby se zajistila úroveň bezpečnosti a optimálního výkonu.

Jaký tlak na jakou rychlost ?

Vezměte si příklad standardní pneumatiky rozměrů 215/50R17 91W, pro kterou se počet otáček pohybuje kolem 520 na jeden kilometr. Při rychlosti 50km/h je číslo rotací asi 7 otáček za sekundu. Zatímco rychlost stoupá až k 240 km/h, počet otáček může dosáhnout ne méně než 35 za sekundu ! V praxi to má za následek vychýlení pneumatiky každých 28 milisekund. Čím vyšší je rychlost, tím závažnější deformace pneumatiky.

ETRTO (Evropská technická organizace pneumatik a kol) přiznala, že fenomén stlačení pneumatik má zásadní význam a musí být snížen, aby nebyli ohroženi motoristé jezdící zvýšenou rychlostí.

ETRTO proto vyzvala k nastavení tlaku a zatížení v závislosti na rychlosti jízdy. Při vysoké rychlosti je doporučeno použít vyšší tlak než je stanoveno na bočnici pneumatiky.

Indikace správného tlaku s ohledem na danou rychlost.

Berme za základ, že tlak v pneumatikách musí být navýšen v závislosti na rychlosti. V níže uvedeném příkladu, doporučeného výrobcem pneumatiky 215/50R17 91W, tlak 2,4 bar může být navýšen o 0,10 baru, když se rychlost zvýší o 10 km/hod.

Samozřejmě s výjimkou případů, kdy budete řídit vůz Formule 1 a nemůžete nastavit tlak při jízdě. Takže je třeba naplánovat si předem potřebný tlak než vyrazíte.

+10km/h = -5% kapacity nosnosti

V našem případě pneumatika 215/50 R17 91W se standardním indexem zatížení může vydržet 671 kg. Tato kapacita ale nedosáhne na více jak 570 kg, když je namontována na auta jedoucího rychlosti 270 km/h.










LiveChat
Whatsapp Messenger